توی این پست از بخش آموزش ویپ، فارسی کردن صداهای ایزابل، تغییر صداهای پیش فرض ایزابل رو یاد می‌گیریم. پس در ادامه با من همراه باشید.

آموزش فارسی کردن صداهای ایزابل

مرحله 1 از فارسی کردن صداهای ایزابل: کپی کردن صداهای فارسی

توی الستیکس (توزیع قدیمی سیستم تلفنی ایزابل) نیاز بود که حتما فولدر  صداهای فارسی الستیکس رو دانلود و در جای درست کپی کنیم. توی نسخه‌های جدید ایزابل بصورت پیش فرض فولد pr که شامل صداهای فارسی هست وجود داره و نیازی به دانلود نیست. با این وجود می‌تونید صداهای فارسی رو از لینک زیر دانلود کنید.

برای اینکه فولدر رو به ایزابل منتقل کنیم، می‌تونیم از نرم افزار WinSCP استفاده کنیم. ولی حواسمون هست دیگه! برای لاگین کردن به سرور باید از اکانت روت لینوکس استفاده کنیم نه اکانت ادمین ایزابل!

محل قرارگیری صداهای تلفن گویای ایزابل توی این مسیر هست:

/var/lib/asaterisk/sound/

فولدر pr رو توی مسیر بالا کپی می‌کنیم.

نکته: یه راه میانبر اینه که فولدر pr رو به en تغییر نام بدیم. البته این روش یه سری مشکلاتی رو به همراه داره. مثلا توی گفتن اعداد بعضی مشکلات به وجود میاد. ولی کار رو راه میندازه. پس اگه خیلی فنی نیستید، همینجا کار تموم میشه (:
ولی اگه می‌خواین کل مراحل رو انجام بدین تا صدای فارسی کامل و درست کار کنه، خوندن این پست رو ادامه بدید.

مرحله 2 از فارسی کردن صداهای ایزابل: ویرایش فایل say.conf

در این مرحله از از فارسی کردن صداهای ایزابل، با همون WinSCP فایل say.conf رو از مسیر زیر باز می‌‌کنیم:

این پست رو هم بخونین  تنظیم سیپ ترانک آسیاتک در ایزابل

/etc/asterisk/say.conf

خطوط زیر رو بهش اضافه می‌کنیم:

[pr](digit-base,date-base)
_[n]um:0. => num:${SAY:1}
_[n]um:X => pr/digits/${SAY}
_[n]um:1X => pr/digits/${SAY}
_[n]um:[2-9]0 => pr/digits/${SAY}
_[n]um:2X => pr/digits/20-o, num:${SAY:1}
_[n]um:3X => pr/digits/30-o, num:${SAY:1}
_[n]um:4X => pr/digits/40-o, num:${SAY:1}
_[n]um:5X => pr/digits/50-o, num:${SAY:1}
_[n]um:6X => pr/digits/60-o, num:${SAY:1}
_[n]um:7X => pr/digits/70-o, num:${SAY:1}
_[n]um:8X => pr/digits/80-o, num:${SAY:1}
_[n]um:9X => pr/digits/90-o, num:${SAY:1}
_[n]um:100 => pr/digits/hundred
_[n]um:1XX => pr/digits/hundred-o, num:${SAY:1}
_[n]um:200 => pr/digits/200
_[n]um:2XX => pr/digits/200-o, num:${SAY:1}
_[n]um:300 => pr/digits/300
_[n]um:3XX => pr/digits/300-o, num:${SAY:1}
_[n]um:400 => pr/digits/400
_[n]um:4XX => pr/digits/400-o, num:${SAY:1}
_[n]um:500 => pr/digits/500
_[n]um:5XX => pr/digits/500-o, num:${SAY:1}
_[n]um:600 => pr/digits/600
_[n]um:6XX => pr/digits/600-o, num:${SAY:1}
_[n]um:700 => pr/digits/700
_[n]um:7XX => pr/digits/700-o, num:${SAY:1}
_[n]um:800 => pr/digits/800
_[n]um:8XX => pr/digits/800-o, num:${SAY:1}
_[n]um:900 => pr/digits/900
_[n]um:9XX => pr/digits/900-o, num:${SAY:1}
_[n]um:X000 => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand
_[n]um:1XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:2XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:3XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:4XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:5XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:6XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:7XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:8XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:9XXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:1}
_[n]um:XX000 => num:${SAY:0:2}, pr/digits/thousand
_[n]um:XXXXX => num:${SAY:0:2}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:2}
_[n]um:XXX000 => num:${SAY:0:3}, pr/digits/thousand
_[n]um:XXXXXX => num:${SAY:0:3}, pr/digits/thousand-o, num:${SAY:3}
_[n]um:X000000 => num:${SAY:0:1}, pr/digits/million
_[n]um:XXXXXXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/million-o, num:${SAY:1}
_[n]um:XX000000 => num:${SAY:0:2}, pr/digits/million
_[n]um:XXXXXXXX => num:${SAY:0:2}, pr/digits/million-o, num:${SAY:2}
_[n]um:XXX000000 => num:${SAY:0:3}, pr/digits/million
_[n]um:XXXXXXXXX => num:${SAY:0:3}, pr/digits/million-o, num:${SAY:3}
_[n]um:X000000000 => num:${SAY:0:1}, pr/digits/billion
_[n]um:XXXXXXXXXX => num:${SAY:0:1}, pr/digits/billion-o, num:${SAY:1}
_[n]um:XX000000000 => num:${SAY:0:2}, pr/digits/billion
_[n]um:XXXXXXXXXXX => num:${SAY:0:2}, pr/digits/billion-o, num:${SAY:2}
_[n]um:XXX000000000 => num:${SAY:0:3}, pr/digits/billion
_[n]um:XXXXXXXXXXXX => num:${SAY:0:3}, pr/digits/billion-o, num:${SAY:3}
; enumeration
_e[n]um:X => digits/h-${SAY}
_e[n]um:1X => digits/h-${SAY}
_e[n]um:[2-9]0 => digits/h-${SAY}
_e[n]um:[2-9][1-9] => num:${SAY:0:1}0, digits/h-${SAY:1}
_e[n]um:[1-9]XX => num:${SAY:0:1}, digits/hundred, enum:${SAY:1}

مرحله3 از فارسی کردن صداهای ایزابل: تنظیمات ایزابل برای صداهای فارسی

حالا برای از فارسی کردن صداهای ایزابل، وارد کنسول وب ایزابل می‌شیم. از منوی PBX Configuration وارد Unembebded IssabelPBX می‌شیم. البته باید قبلش از مسیر:

Security > Advanced Security

Unembebded IssabelPBX رو فعال کرده باشیم.

خب توی صفحه Unembebded IssabelPBX مسیر زیر رو دنبال می‌کنیم

این پست رو هم بخونین  سیپ ترانک خط TFN آسیاتک در ایزابل

Settings  > Asterisk SIP Settings

و وارد صفحه Edit Settings می‌شیم.

توی بخش Advanced General Settings جلوی فیلد Language، عبارت pr رو وارد می‌کنیم.

تنظیمات صداهای فارسی در ایزابل

مرحله 4 در فارسی کردن صداهای ایزابل: تغییرات در فایل‌ها

توی مسیر

/etc/asterisk

فایل‌های زیر رو ویرایش می‌کنیم

chan_dahadi.conf

queues_custom.conf

sip_custom.conf

sip_general_custom.conf

و آخرشون عبارت

language=pr

رو اضافه می‌کنیم.

مرحله 5 از فارسی کردن صداهای ایزابل: تنظیم گفتن “و” بین اعداد فارسی

برای این مرحله از فارسی کردن صداهای ایزابل، توی مسیر etc/rc.d فایل rc.local رو باز می‌کنیم و آخرش عبارت زیر رو وارد می‌کنیم.

asterisk-rx “say load new”

مرحله 6 از فارسی کردن صداهای ایزابل: تغییر Mode

توی فایل say.conf مقدار mode  رو برابر new قرار میدیم.

mode=new

با این تغییرات می‌تونیم فارسی کردن صداهای ایزابل رو انجام بدیم.

اگه نیاز به خدمات پشتیبانی تلفن ویپ نیاز دارین، با من تماس بگیرین. من می‌تونم حضوری یا ریموت بهتون کمک کنم.

اگه توی شبکه تون مشکلی دارین و به کمک نیاز دارین، صفحه پشتیبانی شبکه در شیراز رو ببینین (:

درباره نویسنده

رامتین رحمانی نژاد

از سال 1385 در حوزه آی‌تی و شبکه فعالیت می‌کنم. در راه اندازی و پشتیبانی شبکه‌ و سرویس‌های مایکروسافت، لینوکس، سیسکو، میکروتیک، VOIP، ارتباطات رادیویی و مدیریت سرور تخصص دارم. برای مشاوره، اجرای پروژه و پشتیبانی شبکه با من تماس بگیرین :)

مشاهده تمام مقالات